Träningen då?

Ja, det kan väl sägas att det går sådär – lite som med bloggandet. Viljan finns, tiden finns (handlar alltid om prioriteringar), springskor finns. Men så finns också sega baciller. Något som verkar höra till första tiden på förskolan. Jag är glad så länge vi inte däckas helt av förkylningar, men förstår frustationen i att gå omkring halvrosslig förjämnan. Rosslighet som, som tur inte påverkar vanliga göromål, men som är lite för existerande för att det ska kännas ok att springa – några serier med lättare styrkeövningar försöker jag ändå få till dagligen, förutom cykelsnorkkandet som sker i maklig takt. Låt oss kalla det för en tid av immunförsvarsbyggande.

Så – träningen går inte så bra. Och det är inte hela världen. Springskorna ska få bekänna färg så småningom.

Att djupandas

Ett bra sätt att förebygga skador, förutom då att träna med förstånd och träna styrka, är att genomgå besiktning eller renovering nu som då. För mig i form av naprapatbesök; nu omkring 1.5 år sen senast och ganska mycket annorlunda belastning.

Senaste tiden, eller ja, en ganska lång tid, har jag känt att det funnits låsningar här och var samt att höften varit stel; antagligen också på grund av någon låsning, samt att jag har en sned axel som gör så att vissa delar belastas på icke-optimalt sätt. Inget som ännu get några skadebekymmer men ändå något som påverkar rörligheten. Sedan jag gick på yogakurs något år sedan har jag varit mer fokuserad på andningen. Djupa andningar. Nu har jag känt att andningen har varit påverkad av något som legat lite snett.

Knax i nacken och lite här och var. Och jag kan djupandas på riktigt igen. Ojojoj vad jag ska djupandas. Djupandas när jag springer.

Sedan några månader sedan har jag ny snorkkarväg. Håller på med anpassning till den nya vägen. Tror det ska funka, även om det är mindre skog.

Sedan några månader sedan har jag ny snorkkarväg. Håller på med anpassning till den nya vägen. Tror det ska funka, även om det är mindre skog.

Jackar upp och ner

Det är ganska länge sedan jag haft några specifika löparmål i tid, distans, snabbhet. Flera år faktiskt. Senaste målet jag hade var att komma in i rätt löparkänsla igen efter naturligt avbrott. När jag sprang ultran för några veckor sedan kom jag på det där. Att det nu börjar kännas som att den rätta löparkänslan är åter. Fram tills nu har extrabelastningen varit märkbar och bäckenet har inte varit helt bra. Nu kan jag igen spring i utförslöpor utan att det känns obehagligt. Tack för den återhämtningen. Även om det tog ett år så gör det inget. Jag är väldigt tacksam att jag idag kan springa så bra som jag kan. I rätt löparkänsla, mål uppnått.

Målet nu och framöver handlar mest om att få in träning i vardagen med jobb, dagishämtning, resor och allt annat. Balanserat. Träningen (och framför allt springet) en viktig komponent där även om jag får lov att dra ner lite där (ja, det är jag själv som prioriterar tidsanvändningen så). I alla fall – tanken är att jag ska försöka ta mig ur lunkandet som jag hållit mig till senaste par åren och få lite sprutt i benen. Färre pass, fortfarande inte nödvändigtvis några långpass, men lite mer tempo i benen. Jacka upp kvaliteten och ner kvantiteten. Några löparmål? Inte direkt; däremot gillar ju jag när transportsträckan punkt a till b går snabbt. Samtidigt som jag får njuta av springet.

Hej och Stockholm Ultra

Det ekar ganska tomt här och även framöver kommer det att enbart bli sporadiska inlägg. Det är ju så när man har många saker som är så roliga. Då kan man inte göra allt, och ganska naturligt prioriteras internet- och bloggtid bort även om jag saknar det. Ändå går sådant som familjen, hemmafix, jobb, spring och sömn ganska långt före. Men – sporadiskt får det bli.

Kan väl passa på att basunera ut att jag förra lördagen sprang Stockholm Ultra, 5-milaren, och alltså efter en paus från ultra på sådär 4 år igen kan kalla mig ultralöpare (om jag tycker det är något jag vill använda). Inga tidsmål, inga krav på att ta mig hela sträckan om jag skulle få ont eller om jag skulle bli för trött. Med att främst ha sprungit 25-minuters pass hela sommaren, kanske två pass på över milen sen i våras och inga långpass sedan i början av året imponerades jag lite själv att jag kunde genomföra loppet och med en tid som jag inte ens skäms över. Inte blev jag andfådd heller men det kan väl medges att benmusklerna blev lite sega, typ efter 2 mil, och det var ju inte jätte, jätte roligt och njutbart att springa de där kilometrarna efter att marathondistansen var avklarad. Men jag spurtade snyggt i mål och alltså supernöjd.

Återkommer när jag återkommer. Spring och njut!

Stockholm Ultra sprangs ute på Gärdet/Djurgården på varvbana på ca 8 km. Kolla in banan på loppets hemsida om du vill ha en trevlig springrunda eller fin sväng för långpromenad!

Stockholm Ultra sprangs ute på Gärdet/Djurgården på varvbana på ca 8 km. Kolla in banan på loppets hemsida om du vill ha en trevlig springrunda eller fin sväng för långpromenad!

Fotstärkarsemester

Denna semester (ja, kan väl kalla det semester även om det är en blandning av föräldraledighet och semester) levererar på alla sätt och vis. Utom då kanske på träning av uthållighetskaraktär. För riktiga löppass har det inte blivit mycket av. Helt enkelt har det varit annat som känts viktigare.

Däremot har jag sprungit en runda, eller de facto tio rundor nästan varje dag senaste tre veckorna. Vi befinner oss på en liten ö med de vackraste klipporna jag kan tänka mig och i den mysigaste lilla stugan. På ön finns en stig på 370 meter; ja detta är tydligen mätt på millimetern. Inte ett steg kan springas jämt, utan det är rötter, stenar, spångar, krokar och det gäller att konstant hålla tungan rätt i mun. Samt koncentrera sig på varvräkning. Tio varv per pass brukar jag på ett ungefär springa och alltså ca 4 km med lite transport till och från stigen. Alldeles lagom för semestern, men kanske max vad mina asfalt-fötter mäktar med. De får kämpa på ordentligt med att stabilisera steget och morrar ibland. Men starka lär de bli.

En av många fina mornar. Så mycket lugn. Och bra uppladdning av batterier och stigspringarfötter

En av många fina mornar. Så mycket lugn. Och bra uppladdning av batterier och stigspringarfötter

Sommarlistan

I allmänhet har jag inga problem att få ur mig blogginlägg. De kommer av sig självt. Genereras i huvudet när jag t.ex. springer och sen är det bara att skriva ner och trycka på publicera. Undantag när det blir glest mellan inläggen. Då får jag på något sätt tunghäfta. Så idag tar jag hjälp av en sommarlista – tack för den Karin:

1. Hur ser dina planer ut för sommaren?

Denna sommar har jag och hela familjen tillsammans långledigt. Först lite ytterligare föräldraledighet efter några månaders jobb, och semester på det. Känns som det är rätt prioriterat att unna oss den lyxen när vi i år har möjlighet till det.

2. Vad gjorde du på midsommar?

Midsommarafton var vi traditionsenligt ute i skärgården och i princip firade vi som vi brukar. Blåsigt men just vid middagen var det tillräckligt soligt och med bordet i lä kunde vi sitta ute och äta. En mycket lugn och skön midsommarafton som inleddes med en löptur. Midsommar annandagen är lika mycket tradition och den firades också traditionsenligt. För att nämna något i matväg så måste ändå rabarberkrämen få sitt spaltutrymme. Den hör till midsommar annandagen.

3. Min bästa sommarfrukost?

Egentligen är det inte jätte stor skillnad vad jag äter till frukost bara jag får morgonkaffe. Med en skvätt grädde och lite rejälare skvätt mjölk. Själva frukosten kan variera, men nu när jag ser ordet ”rabarberkräm” ovan kommer jag på att rabarberkräm med cornflakes nog är något av det godaste jag kan tänka mig i frukostväg.

4. Bästa sommarlåten?

Mjae. Kan inte säga att jag har någon speciell låt som känns som extra mycket sommar. Däremot är jag tacksam om någon kan upplysa mig om vad årets sommarplåga är. Medan jag lyssnar vidare på instrumentala låtar blandat med  surfer-style-musik med Jack Johnson.

5. Vad passar bäst på grillen?

Egentligen passar det mesta i köttväg; viktigaste är kanske att man har en termometer och kan grilla köttet/ fågeln eller fisken till perfekt temperatur. Och grillade grönsaker. Mums. Lök med lite olivolja och kryddning i folie som får ligga på grillen en bra stund tills den nästan blir karamelliserad. Det är gott.

6. Vad dricker jag helst i sommar?

Vatten om jag då inte får svara kaffe. Och ännu har det varit så svalt så jag har druckit många koppar varm choklad och te. Något tiondels glas med rosé och vitt blir det säkert också, men jag nöjer mig oftast med just en bråkdel av ett glas.

7. Vad ska jag läsa under sommaren?

Har en del facklitteratur som jag ska försöka läsa. Men ärligt – när jag lägger mig ner på kvällen, det är lugn och ro och jag kan koncentrera mig på att läsa – ja då börjar ögonen bara trilla fast. Mer lyckat tror jag det blir om jag satsar på att lyssna på en och annan podcast och sommar i P1.

8. Favoritplagg under sommaren?

Hittills har det varit omgångar med Houdinisar, men jag ser fram emot att ta på mig en klänning bara det blir varmare. Kjol springer jag envist i. Det tänker jag göra hela sommaren.

9. Bästa parken?

Park och park. Väljer i stället att svara ”vid vattnet”. Har sprungit många väldigt fina löpturer vid vattnet senaste tiden. Hoppar parken.

10. Bästa badstället?

I Nackareservatet ligger Källtorpsjön (vid Hellasgården). Där har det blivit många dopp senaste åren och det är verkligen ett fint badställe. Dessutom kan man hänga på ”triatlon-bryggan” och underhållas av procedurer med våtdräkter, tjuvlyssna på tri-passionen. Underhållning i sig.

Såja. Det var min sommarlista.

Bästa sommarträningen? Morgonlöpning så klart! Gärna vid vattnet med i skog duger också. Likaså asfalt.

Bästa sommarträningen? Morgonlöpning så klart! Gärna vid vattnet med i skog duger också. Likaså asfalt.

Sommarstiltje

Sommaren brukar alltid vara lugn på bloggfronten. De flesta verkar ha andra aktiviteter för sig då – och vad är väl bättre? Här har det varit stiltje främst på grund av flyttrelaterat. En flytt som, trots att jag inte är speciellt fäst vid materiella saker, känts ganska mentalt utmanande senaste månaderna. Att lämna ett hem där man trivs för ett nytt hem, och nytt område om än samma stad. Men de viktigaste två får jag ju med mig, och där de finns är också hemmet. Flytten kommer att vara betydande när hösten kommer och det blir en ny vardag med dagis, och med största delen av privata nätverket i annat land och föräldrar som vill heltidsjobba och samtidigt maximera familjetiden, kommer det att underlätta.

Spännande är det också att bo i en ny del av stan och upptäcka nya löparrundor. Och snorkkarvägar. För oroa er inte – jag kommer fortfarande att ha en betryggande snorkkarväg. Delvis samma väg som jag ibland sprang tidigare, delvis helt ny. Tar några pass innan jag hittar den ultimata vägen. Men det får bli efter sommaren. Först ska jag ha långt sommarlov med semester och föräldraledighet. Och många pass tillsammans med familjen.

Ja, riktigt hit har jag inte flyttat, däremot sprang jag här förra veckan.

Ja, riktigt hit har jag inte flyttat, däremot sprang jag här förra veckan.

Borde springa oftare

Tjohej tjohoo. Det är inte ofta som jag helt och hållet prioriterar bort träningen, men nu senaste dagarna, nästan veckan har jag faktiskt inte ens tänkt på träning. I stället har det varit flytt på agendan, och alla de som nyligen flyttat vet vad jag pratar om, de som inte flyttat på ett tag har ingen aning, och som krydda för både mig själv och för de hemmavarande kör jag en del jobbresor på det. Att jag inte kunde springa Stockholm marathon är glömt och förlåtet. Och som sagt – jag har inte ens tänkt på träning (förutom en morgon när jag flyttade på hantlarna, körde ett par set, men sedan var det någon som kom på ett fiffigt ställe i nya boendet där hantlarna skulle få bo, och då försvann de och jag har inte tänkt på dem sen det).

Igår och idag har jag inte kunnat göra något det som inte är i ordning i hemmet, så i stället får morgonfritiden läggas på morgonpass, och ooohhh så skönt. Springa borde en verkligen göra oftare.

Inge spring

Tyvärr. Får inse fakta och redan igår kastade jag in handduken i takt med att rösten blev klenare och klenare. Idag är huvudet fortfarande lite tungt, hostan är slemmig och fastän jag är ok med att inte springa känns det ledsamt. Jag har ju inte tränat fokuserat och satsat mot någon speciell tid, men jag har ändå haft Stockholm marathon 2014 att se fram emot redan sedan innan lilla knyttet föddes, och jag ville så gärna vara med. Men en heltidsjobbande, halvammande, mitt-i-flytt, småbarnsmorsa har inte det absolut starkaste immunförsvaret.

Som tur är kommer det fler lopp, även fler Stockholm marathon som ju i min värld är det roligaste av de roliga. Och fler löppass kommer det ju illa kvickt; är ändå de vanliga, dagliga passen som är viktigast i mitt löparliv.

Nu håller jag tummarna för att regnet ska dra över och att alla som springer får ett bra lopp (vi som ska ut och heja önskar också finväder). Lycka till!

Handduken redo

Från att i början av veckan varit förkylningsdrabbad, var det lite bättre på onsdag och jag kunde springa igen. Kändes bra, och ännu lite bättre igår morgon. Vart efter dagen gick kände jag mig lite kraxigare och idag än mer så. Nummerlappen hämtade jag ut igår (förresten – marathonlöpare är ju sympatiskt folk sådär överlag, men att visa hänsyn till någon som kommer gående med barnvagn inne på expon – där går tydligen gränsen), och idag känns det lite som att jag plockar fram handduken – redo att kasta in.

Förkylning har inte hindrat mig från att springa något lopp tidigare. De facto brukar jag nästan aldrig vara förkyld så jag kan inte vara arg om det hindrar mig denna gång (eller om det är så att vi säger hej och välkommen (öppna)förskole-baciller), men Stockholm marathon är Stockholm marathon och jag skulle så gärna springa. Men förkyld tänker jag inte försöka mig på ett marathon. Kommer fler lopp, och jag har ändå inte satsat och tränat fokuserat på detta. Men håll tummarna ändå!

Östermalms IP igår. Soligt och redan stämningsladdat. Lär det vara idag också, dock något tristare väder.

Östermalms IP igår. Soligt och redan stämningsladdat. Lär det vara idag också, dock något tristare väder.

1 2 3 132